Provozujete sklad, nebo se chystáte na jeho zprovoznění? A víte, jaké máte povinnosti v oblasti bezpečnosti práce? Víte, co je místní provozní řád? Víte, že musíte pravidelně kontrolovat regály atd.? Přečtěte si pro jistotu základní zákonné požadavky a povinnosti týkající se BOZP ve skladech.
Každý provozovatel skladu musí mít zpracovaný místní řád. Jeho přesný obsah je definován v ČSN 26 9030 Manipulační jednotky - Zásady pro tvorbu, bezpečnou manipulaci a skladování. Místní řád skladu by měl obsahovat tyto stanovy:
Všechny pěší a dopravní komunikace musí být neustále volné, dostatečně široké a jejich podchodná výška musí být dostatečná. To samé platí pro uličky regálů a stohů. Pokud se ve skladu používají dopravní prostředky, je bezpodmínečně nutné, aby byl jízdní pruh dostatečně široký s ohledem na šířku dopravního prostředku včetně šířky nákladu. Zároveň musí být dodržen dostatečný prostor pro pěší, který je stanoven na minimální šířku 1,1 m.
Ulička pro průjezd manipulační techniky musí být široká minimálně o 0,4 metru než je největší šířka manipulačního vozíku nebo převáženého materiálu. Při manipulačních pracích musí být vymezen prostor, kde je zákaz vstupu nepovolaným osobám. Další informace týkající se uliček, pěší a dopravní komunikace, jsou uvedeny v ČSN 26 9030 v části Šířky a výšky cest a uliček.
Zapomenout bychom neměli ani na nebezpečná místa užitných ploch, dopravních cest, uliček a jiných komunikací, jako jsou například křižovatky, zatáčky či jiné nepřehledné úseky, které musí být viditelně označeny.
Zaměstnanci, kteří pracují ve skladu, musí mít od zaměstnavatele přidělené odpovídající osobní ochranné pracovní prostředky, které jsou povinni dle instrukcí používat. Zaměstnanci, kteří obsluhují vysokozdvižný vozík musí mít dle přílohy č. 3 k nařízení vlády č. 495/2001 Sb. ochrannou přilbu. Stejně tak musí mít dle ČSN 26 9030 ochrannou přilbu ti, kteří pracují v místech, kde uložený materiál přesahuje výšku 2 metrů a není zabezpečen proti pádu z manipulační jednotky do prostoru, kde se mohou pohybovat lidé.
Mohlo by vás zajímat: Jak seznámit a proškolit zaměstnance pro používání osobních ochranných pracovních prostředků (OOPP)
Dle přílohy Nařízení vlády č. 101/2005 Sb. o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí musí být při manipulaci s břemeny používány pracovní postupy, které budou předcházet úrazům a poškození zdraví zaměstnanců. Jedná se zejména o přiražení břemenem, jeho vysmeknutí, zranění o jeho povrch, uklouznutí, zakopnutí při jeho manipulaci, sesuv břemene způsobený nedostatečným upevněním, naražením nebo pádem břemene při jeho zdvihání, přenášení, spouštění nebo nárazem pracovníka na dopravní prostředek a na uskladněné předměty.
Zaměstnanci skladu musí být také proškoleni - seznámeni se zásadami správné manipulace s břemeny. Konkrétní požadavky jsou uvedeny v § 30 nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci.
Mohlo by vás zajímat: Jak správně zajistit práci s břemeny
Odebírání uskladněného materiálu z nastohovaných manipulačních jednotek musí pracovník provádět s maximální obezřetností a s ohledem na bezpečnost. Odebírání je povoleno pouze do výšky maximálně 1,8 m od místa obsluhy a zároveń nesmí být porušena stabilita stohu. Po nastohovaném materiálu je zakázáno lézt nebo s ním jakýmkoliv způsobem pohybovat. Jestliže je nutné se stohem manipulovat, musí být stoh pevný a soudržný a jeho výška navíc nesmí přesáhnout 2 m. Po skladových regálech je přísně zakázáno lézt nebo do nich vstupovat či jakýmkoliv způsobem se pohybovat uvnitř. Výjimku však tvoří jejich montáž a údržba, ale s tou podmínkou, že v místním řádu skladu budou definovány bezpečnostní podmínky.
V případě, kdy se do regálů naskladňuje zboží ručně ve výšce nad 1,8 m, musí to být prováděno pouze z bezpečných pracovních zařízení, jako je žebřík, plošina, pojízdné schody apod.
Nezapomeňte také všechny regály označit tabulkami, na kterých je uvedena informace o maximální nosnosti skladové buňky, včetně nejvyššího počtu buněk v rámci jednoho sloupce. Naskladňování a stohování musí být prováděno tak, aby se při ukládání, manipulaci nebo odebírání nemohl materiál a jiné předměty sesunout. Doporučujeme nastudovat Nařízení vlády č. 101/2005 Sb. o podrobnějších požadavcích na pracoviště a pracovní prostředí.
Pokud skladujete nebezpečné látky, musíte dodržovat následující povinnosti.
Nebezpečné látky:
Mohlo by vás zajímat: BOZP a pravidla pro nakládání s nebezpečnými chemickými látkami a směsmi
Regály ve skladech, ale také všechna skladovací zařízení, musí být dle zákona pravidelně kontrolována, a to podle průvodní dokumentace výrobce. Minimální lhůta pravidelné kontroly je stanovena na nejméně jednou za 12 měsíců, a to v rozsahu, který stanoví místní provozní bezpečnostní předpis, není-li stanovena zvláštním právním předpisem či průvodní dokumentací. V případě, že není znám výrobce nebo průvodní dokumentace chybí, stanoví termín kontroly zaměstnavatel místním provozním bezpečnostním předpisem.
Pracovník, který obsluhuje vysokozdvižný vozík, musí být před zahájením prací proškolen pro jeho bezpečné používání. Konkrétní požadavky na školitele nejsou stanoveny žádným právním předpisem, nicméně školitel by měl mít teoretické i praktické zkušenosti a znalosti pro práci s vysokozdvižným vozíkem či jiným manipulačním zařízením. Obsluha vozíku musí vždy před zahájením provozu provést úkony, které jsou stanoveny v návodu k používání od výrobce. Konkrétní informace jsou uvedeny v ČSN 26 9030.
Školení práce ve skladu by však měli podstoupit všichni zaměstnanci skladu, nikoliv jen obsluha VZV. Pravidelné školení snižuje riziko pracovního úrazu, a to nejen pracovníků skladu, ale také jeho ostatních návštěvníků, například zákazníků.
Mohlo by vás zajímat: Zaměstnáváte ve vašem skladu ukrajince nebo poláky? A víte, že i zahraniční zaměstnanci musí být proškoleni v oblasti BOZP se zaměřením na práci ve skladu? Více se dočtete v článku Školení BOZP, PO a práce ve skladu nyní také v ukrajinštině a polštině.
Dle přílohy č. 2 Vyhlášky č. 79/2013 Sb. o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče, spadají zaměstnanci, kteří obsluhují motorové a elektrické vozíky, ale také vysokozdvižné vozíky, do třídy práce v riziku ohrožení zdraví. Na základě toho jsou povinni podrobit se periodické lékařské prohlídce jednou za 4 roky, případně jednou za 2 roky v případě, že se jedná o zaměstnance, který dovršil 50 let věku.
Mohlo by vás zajímat: Pracovnělékařské zdravotní prohlídky zaměstnanců. Druhy, lhůty a termíny
Vyberte ze seznamu:
● Jsem zaměstnavatel
● Jsem živnostník (mám-li zaměstnance)
● Jsem majitel objektu
● Jsem developer/investor