Tento článek podrobně popisuje nejběžnější bezpečnostní rizika vyskytující se v pečovatelských domech, nastiňuje, jak je lze řídit, vysvětluje odpovědnost za zajištění bezpečnosti uživatelů služeb a zabývá se základními preventivními opatřeními, která mají za cíl eliminovat nebo alespoň minimalizovat rizika a zlepšit úroveň bezpečnosti v sociálních zařízeních, jako jsou pečovatelské domy, domovy seniorů apod.
Obsah článku:
Bezpečnost v sociálních službách
Pracovníci ve zdravotnictví a sociální péči mají právo pracovat v bezpečném a zdraví neohrožujícím prostředí a uživatelům služeb by měla být poskytována bezpečná péče zaměřená na člověka, která respektuje jejich práva, svobody a důstojnost. Je nedílnou součástí pečovatele pracovat bezpečným a kompetentním způsobem, aniž by hrozilo zdraví a bezpečnost osob, o které pečuje. Bezpečnost a ochrana zdraví je zejména o identifikaci rizik a způsobů jejich řízení, kontroly a prevence. V prostředí domova s pečovatelskou službou existuje mnoho potenciálních výzev v oblasti zdraví a bezpečnosti, které je třeba zdůraznit a posoudit, aby mohly být efektivně řešeny.
Tento článek je určen pro následující sociální služby:
- Bydlení a domovy pro seniory
- Domy s pečovatelskou službou (DPS)
- Krátkodobé odlehčovací služby
- Léčebny dlouhodobě nemocných (LDN)
- Alzheimer centra a domovy se zvláštním režimem (DZR)
Zdravotní a bezpečnostní rizika v pečovatelských domech
Nebezpečí je definováno jako potenciální zdroj újmy na zdraví. V pečovatelských domech žije celá řada osob s různými diagnózami a často také s individuálními potřebami. Mnozí z nich jsou více či méně zranitelní s ohledem na věk, zdravotní stav a mobilitu.
Činnosti pečovatelského domu často zahrnují stěhování a manipulaci s lidmi, vybavením a zásobami spolu s úkoly osobní péče, administrací léků, úklidem, vařením a mnoha dalšími. Každý v domě s pečovatelskou službou může být ohrožen potenciálním nebezpečím. Některé z klíčových oblastí, kde jsou často přítomna rizika, jsou:
-
Stěhování a manipulace - je častou součástí role pečujícího pracovníka. Riziku zranění je vystaven jak sám pečovatel, tak pacient. Mnoho uživatelů těchto služeb vyžaduje určitou formu pomoci při každodenních úkolech, jako je např. oblékání a koupání. Pro osobní péči, manipulaci a stěhování mají pracovníci většinou potřebné vybavení, jako např. kladkostroje. Je třeba si uvědomit, že velká část klientů pečovatelského domova má muskuloskeletální problémy (bolesti zad apod.), což může vyplývat mimo jiné také z nesprávných pohybových a manipulačních technik. Jakoukoliv manipulaci s takovými osobami je proto třeba provádět s maximální opatrností.
- Uklouznutí, zakopnutí a pády - celá řada klientů v pečovatelských domech může být náchylná k pádům. Odkryté kabely od zařízení, mokrá kluzká podlaha a překážky jsou nejčastějšími nebezpečími.
- Legionářská nemoc (Legionella pneumophila) - je infekční onemocnění, které se šíří zejména v budovách se spletitou sítí ventilačních a potrubních systémů - klimatizací, vzduchotechnikou, vodovodními sítěmi apod. Postihuje zejména dýchací cesty (zápal plic), ale může se projevit i jako lehké chřipkové onemocnění s bolestmi hlavy a svalů bez postižení plic.
- Horká voda a povrchy - uživatelé služeb se sníženou mentální kapacitou nebo ti citliví na teplo mohou být velmi zranitelní horkou vodou a horkými povrchy. Pád a neschopnost se vzdálit od horkého povrchu je také významným nebezpečím.
- Požární bezpečnost - neexistence bezpečného, regulovaného prostředí, vyškoleného personálu, vhodného vybavení a robustních bezpečnostních postupů vystavuje každého klienta i pečovatele nebezpečí úrazu v případě požáru.
- Nedostatečně vyškolený personál - pro všechny úkoly v pečovatelském domě, od fyzických po komunikační metody, mohou vykonávat pouze dobře proškolení pečovatelé. Nedostatečně proškolený ošetřovatel může způsobit fyzické nebo emocionální poškození.
- Manipulace s potravinami a jejich příprava - potraviny připravené nesprávně a se špatnými hygienickými postupy mohou způsobit újmu osobám, které je konzumují. Mohou být také nosičem infekčních chorob.
- Nebezpečné látky, infekce a nemoci - nedodržení správných postupů v těchto záležitostech by mohlo vést k nemoci nebo zranění, a to v potenciálně širokém měřítku. Nejrozšířenějším příkladem je aktuálně onemocnění COVID-19, které ukázalo, že je nutné přijmout opatření ke zvládání, prevenci a kontrole ohrožení zdraví a bezpečnosti. K infekci může dojít v důsledku přímého kontaktu mezi klienty a pečovateli, případně ošetřování klienta, u kterého dochází ke styku s tělními tekutinami (krev, sliny). Je nezbytně nutné dodržovat přísná opatření před infekcí. Každý pečovatel musí být řádně proškolen o rizicích a preventivních opatřeních, které mohou zahrnovat např.: úklid a dezinfekci prostor, povrchů a zařízení, likvidaci biologického a infekčního odpadu, ošetření oděrek a ran, správné používání OOPP (chirurgické rukavice, roušky, respirátory apod.).
- Osobní ochranné pracovní prostředky se používají většinou jako poslední možnost ochrany, a to zejména v případě, že ostatní preventivní metody jsou nevhodné. Pokud se OOPP nepoužívají správě, mohou se stát rizikem. Pečovatelé by měli být řádně proškoleni o jejich správném používání, ale také o tom, jak o ně pečovat a jak s nimi nakládat v případě, když jejich životnost skončila.
- Násilí a agrese - může existovat mnoho faktorů, které zvyšují riziko násilí a agrese, například kognitivní problémy, jako je např. demence. Nebezpeční mohou být také osoby v deliriu nebo ti, kteří jsou ochrnutí, zmatení, trpí bolestmi nebo jsou pod vlivem léků. U takových osob buďte obezřetní, trpěliví a předvídejte.
- Postelové zábrany - slouží jako ochrana před pádem opečovávané osoby z postele. Při nesprávném použití hrozí nebezpečí zranění klienta - např. zachycení nebo pád.
- Bezpečnost zařízení - pokud zařízení používané v pečovatelském domě není pravidelně udržováno podle doporučení a zákonných požadavků výrobce, zvyšuje se riziko, že nebude fungovat bezpečně a správně.
- Obecné pracovní prostředí - prostory a jejich údržba by měly být důsledně monitorovány, aby byla zajištěna bezpečnost služeb, jako jsou dodávky plynu, elektřiny a vody.
Mohlo by vás zajímat: Požární ochrana a bezpečnost v domech s pečovatelskou službou
Odpovědnost za bezpečnost ve zdravotnictví a sociální péči
Pracovníci zdravotní a sociální péče mohou vykonávat své povinnosti pouze tehdy, mají-li speciální školení a jsou-li k tomu plně kompetentní. Mají odpovědnost za svou práci v souladu s právními předpisy, zásadami a postupy zavedenými pro každý úkol, který provádějí. Odpovídají za přiměřenou péči o sebe a o všechny na pracovišti.
Zaměstnavatel má celou řadu zákonných povinností, které musí striktně dodržovat. Vedení pečovatelského domu musí zajistit, aby byly zavedeny systémy hodnocení, zda jsou tyto povinnosti plněny, zaznamenávat je a pravidelně kontrolovat. Musí podporovat ochranu zdraví a bezpečnosti svých zaměstnanců a uživatelů služeb. Odpovídají za zajištění bezpečného pracovního prostředí, vhodného školení a bezpečného pracovního vybavení.
Zdraví a bezpečnost na pracovišti je odpovědností každého. Každý musí jednat tak, aby nedošlo k újmě na žádné osobě nebo majetku. Je povinností každého bezodkladně nahlásit potenciální nebezpečí.
Řízení rizik pro bezpečnost a ochranu zdraví
Diskutovali jsme o odpovědnosti vedoucích a pečujících pracovníků za zdraví a bezpečnost. Je důležité si uvědomit, že řízení souvisejících rizik vyžaduje spolupráci zaměstnanců na všech úrovních. Pro každodenní aktivity a povinnosti existují praktická doporučení:
- včas nahlaste jakékoliv obavy o zdraví a bezpečnost,
- přesuňte všechny překážky, které představují riziko,
- při používání zařízení dávejte pozor na vlečené dráty,
- před koupáním nebo sprchováním klientů se vždy ujistěte, zda je teplota vody vhodná,
- dodržujte správné hygienické postupy,
- podporujte používání doporučených pomůcek při chůzi, abyste zabránili pádům,
- přečtěte si plány péče a hodnocení rizik pro každého uživatele služby.
Jedním z nejdůležitějších způsobů, jak může pracovník péče minimalizovat jakákoliv rizika pro sebe nebo pro uživatele služeb, je pracovat v souladu s aktuální legislativou, zásadami a postupy organizace. Pečovatelé by měli také provádět úkoly pouze tehdy, jsou-li plně vyškoleni a kompetentní. Předpoklady pro výkon činnosti v sociálních službách jsou uvedeny v § 115 zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách.
Posouzení rizik v pečovatelských domech hraje důležitou roli při udržování norem ochrany zdraví a bezpečnosti a je vyžadováno k identifikaci široké škály nebezpečí, která mohou být přítomna. Při vytváření zásad a postupů, které tato rizika zmírňují, stojí za zvážení, čeho je třeba dosáhnout, aby při auditu BOZP byly splněny očekávané standardy regulátora.
Nepřehlédněte: Bezpečnostní audit zdarma - pro pečovatelské domy a sociální zařízení
Prevence mimořádných událostí
Mezi základní preventivní opatření, která mají za cíl předcházet mimořádným událostem, jako jsou např.: úraz, požár, výbuch, nehoda, skoronehoda aj., patří:
- pověření výkonem práce pouze zdravotně a odborně způsobilých osob, které splňují kvalifikační předpoklady dle § 115 zákona č. 108/2006 Sb. o sociálních službách,
- absolvování řádného a relevantního školení pečovatelů v oblasti právních a ostatních předpisů bezpečnosti práce (BOZP) a požární ochrany (PO),
- absolvování specializovaného výcviku, který se týká poskytování první předlékařské pomoci, asertivity, ale např. také sebeobrany,
- seznámení s předem dohodnutými bezpečnostními signály pro přivolání první pomoci,
- seznámení pečujících s riziky na pracovišti, charakterem práce a pracovního prostředí včetně informací o pohybu klientů, jejich zdravotním stavu a možného výskytu sociálně patologických jevů (společensky nebezpečné chování),
- seznámení pečujících s pracovními postupy, zákazy, příkazy, signály, umístěním a používáním prostředků první pomoci a požární ochrany,
- bezodkladné oznámení nedostatků a závad zjištěných v prostorách pečovatelského domu,
- při používání elektrických zařízení dodržovat výrobcem stanovené pokyny,
- udržovat čistotu a pořádek a udržovat funkční stav objektu a vybavení ubytovacího zařízení,
- při používání čisticích a dezinfekčních prostředků dodržovat výrobce stanovené postupy a pokyny,
- omezit pohyb opečovávaných osob v případě ohrožení zdraví a života jejich, ale i ostatních osob.
Bezpečnostní audit pro pečovatelský dům
Pokud jste provozovatel pečovatelského domova nebo obdobného sociálního zařízení, můžete si zkusit udělat vlastní audit, který vám pomůže zjistit úroveň bezpečnosti. Tento audit zahrnuje checklist s 55 otázkami v okruhu témat bezpečnosti práce, ochrany zdraví klientů, první pomoci, požární ochrany apod.
Bezpečnostní audit pečovatelského domova