Pracujete, nebo se chystáte pracovat v gastronomii? A víte jaká rizika z hlediska BOZP vám hrozí? Jsou jich desítky, možná i stovky. To záleží na konkrétním pracovním prostředí a profesi. Existují však 4 hlavní bezpečnostní rizika, která mají všichni zaměstnanci v sektoru HORECA společná. Ztotožníte se s nimi?
Hotely, stejně jako restaurace, penziony a jiná ubytovací zařízení, patří do stravovacího sektoru, který se zkráceně nazývá HORECA (Hotel, Restaurant, Café). Tento sektor je velmi rychle rostoucí odvětví, a to v rámci celého hospodářství EU. HORECA je zároveň jedním z největších generátorů pracovních míst v EU - v roce 2010 to bylo cca 9,6 milionu pracovníků. Obsazení pracovních míst je přitom velmi různorodé - od uklízeček přes kuchaře až po manažery. Každé z těchto pracovních pozic představuje různá profesní prostředí - hotelový pokoj, kuchyň, kancelář apod., což samozřejmě generuje různá bezpečnostní rizika. I přes patrné rozdíly mají všichni pracovníci v tomto sektoru čtyři společná rizika:
1. Dlouhá pracovní doba a práce na směny
2. Agresivita za strany zákazníků
3. Obtěžování a šikana
4. Rovnováha mezi pracovním a osobním životem
Existují však i další závažná rizika, která jsou ale podmíněna konkrétní profesí a pracovním prostředím. Patří sem například:
Mohlo by vás zajímat: Bezpečnost práce v restauraci a kuchyni. Jaké jsou povinnosti na BOZP při hostinské činnosti?
Anketa: Pracujete v gastronomii nebo odvětví HORECA? A jaké je pro vás největší bezpečnostní riziko? Nebo s jakým se nejčastěji setkáváte? Hlasujte ZDE.
VÝSLEDKY HLASOVÁNÍ SE DOZVÍTE ZDE
V dnešním článku se budeme zabývat jen výše uvedenými čtyřmi riziky, která jsou pro všechna odvětví tohoto sektoru společná.
Na rozdíl od většiny sektorů je odvětví HORECA nejrušnější ve večerních hodinách, víkendech a svátcích. Proto vyžaduje, aby většina zaměstnanců pracovala flexibilně, nepravidelně, v nočních hodinách a v přesčasech. V restauracích a hotelech je zcela běžná práce na směny (včetně rozštěpených směn) - přibližně 30 % zaměstnanců v tomto odvětví takto pracuje.
Bylo prokázáno, že nepravidelná a proměnlivá pracovní doba zaměstnanců v tomto odvětví má vliv na jejich zdraví, a to zejména proto, že to zvyšuje napětí a konfliktní situace mezi jejich domovem a pracovním životem.
Agresivita ze strany zákazníků vůči pracovníkům hotelů, restaurací, barů, kaváren, diskoték či klubů není nic výjimečného. Nejvíce trpí barmani, číšníci a recepční. Podle čtvrtého průzkumu evropských pracovních podmínek (4th EWCS) byla v oblasti HORECA míra násilí 8 % a míra hrozby násilí 9 %. HORECA si tak získala nejvyšší místo ze všech odvětví. Kromě toho byli také 4 % zaměstnanců vystaveni sexuálnímu obtěžování.
Agresivitu zákazníků většinou způsobuje fakt, že pracovníci jsou z jejich strany často vnímáni jako podřízení. Zákazník na pracovníka vyvíjí tlak a chce uspokojit své potřeby. Mohou mít ale na pracovníky nerealistické požadavky a očekávání. Případná nespokojenost zákazníka tak může vést až k agresi ze strany zákazníka. Neopomenutelným faktorem agrese je samozřejmě také alkohol a stres na pracovišti.
Často se ale v odvětví HORECA setkáváme také s obtěžováním a šikanou na pracovišti. Podle čtvrtého průzkumu evropských pracovních podmínek byl výskyt tohoto chování vyšší než průměrný - 8,5 %.
Obtěžování a šikana může zhoršovat organizační či odvětvové klima, které je typicky charakterizováno prostředím, kde je na pracovníka vyvíjen vysoký tlak, což je právě HORECA. Zákazník pracovníka často přetěžuje svými okamžitými potřebami a očekává jeho maximální výkon “teď hned”. To může vést k nedorozumění, ztrátě tempa a agresivnímu chování.
Také rovnováha mezi pracovním a osobním životem hraje při bezpečnosti práce v oblasti HORECA svou významnou roli. Pracovníci v tomto odvětví si vypěstují jiné návyky a mají většinou zcela odlišný životní styl a biorytmus. Je to způsobeno dlouhou pracovní dobou, nočními směnami, vysokým tlakem ze strany zaměstnavatelů a zákazníků, potažmo stresem. Pracovníci v gastronomii jsou tak hůře slučují práci a osobní či dokonce rodinný život. Nemají tolik času brát si volno nejen pro aktivity se svou rodinou, ale také například za účelem vzdělávání, tréninku, odpočinkových aktivit nebo vlastních koníčků.
Vzhledem k tomu, že zaměstnanci v sektoru HORECA se musí vypořádávat s některými velmi nebezpečnými pracovními riziky je důležité hledat řešení a snižovat jejich množství a dopady. Toho lze docílit pomocí řízení a managementu rizik.
Řízení rizik nebo také management rizik je jedním ze základních pilířů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (BOZP). Je dokonce povinností každého zaměstnavatele, a to dle § 102 odst. 3 zákona č. 262/2006 Sb. zákoníku práce, kde se píše, že:
Zaměstnavatel je povinen soustavně vyhledávat nebezpečné činitele a procesy pracovního prostředí a pracovních podmínek, zjišťovat jejich příčiny a zdroje. Na základě tohoto zjištění vyhledávat a hodnotit rizika a přijímat opatření k jejich odstranění….
Cílem řízení rizik je zlepšování pracovních a bezpečnostních podmínek na pracovišti. Abyste pochopili, jak celý proces probíhá a funguje, je třeba znát jeho schéma, které uvádíme níže.
„Přečtěte si návod, jak na analýzu a řízení rizik BOZP v jakémkoliv oboru.“
Vyberte ze seznamu:
● Jsem zaměstnavatel
● Jsem živnostník (mám-li zaměstnance)
● Jsem majitel objektu
● Jsem developer/investor