Provozujete lékárnu nebo se teprve chystáte? A víte, jaké máte povinnosti týkající se BOZP? V tomto článku si můžete přečíst komplexní přehled povinností, které se vás při provozu lékárny na úseku BOZP týkají. Dozvíte se základní povinnosti zaměstnanců, informace o osobních ochranných pracovních prostředcích, skladování obecně, uklízení, stohování, skladování skleněných předmětů, hořlavých kapalin, vysoce toxických a jinak nebezpečných chemických látek či omamných a psychotropních látek.
Mezi základní povinnosti v oblasti BOZP, které musí provozovatelé lékáren plnit, patří:
Zaměstnanci, kteří pracují v lékárně, jsou povinni dbát na BOZP - bezpečnost a ochranu zdraví při práci, a to nejen vlastní, ale také ostatních zaměstnanců či osob, které se pohybují ve skladech - například řidiči, závozníci, uklízečky, pomocníci a další.
Zaměstnanci lékárny musí být vždy vybaveni OOPP - osobními ochrannými pracovními prostředky, konkrétně ochranným oděvem, který zahrnuje plášť, kalhoty a rukavice (kožené, textilní).
Pokud se lékárník pohybuje ve venkovních prostorách, například na rampě, měl by být vybaven prošívanou vestou nebo kabátem a pevnou ochrannou obuví.
Bezpečnost práce v lékárenském skladu podléhá velmi přísným pravidlům. Níže si můžete přečíst základní povinnosti a bezpečnostní opatření.
Do skladu lékárny platí přísný zákaz vstupu všem nepovolaným osobám.
Přístupové cesty ke skladu lékárny je nutné ponechat vždy volné. Stejně tak musí zůstat průchozí všechny uličky a komunikace vedoucí do skladu. Zaměstnanci by neměli zastavovat uličky mezi regály žádnými předměty - například krabicemi.
Na podlahách by ve skladech lékárny měly být jasně viditelné čáry, které slouží k ohraničení plochy skladovací zóny. Pokud tyto čáry přestanou být viditelné, musí být obnoveny novým nátěrem.
Skladovací plochy je bezpodmínečně nutné udržovat uklizené, čisté a srovnané. V lékárnách, stejně jako v ostatních zdravotnických zařízeních, platí vysoký stupeň hygieny a čistoty. Pro spolehlivý úklid lékárny doporučujeme najmout specialistu na úklid ve zdravotnictví.
Regály by neměly být přetěžovány. Důležité je také dodržovat nosnost regálů a polic. Nosnost bývá zpravidla označena přímo na regále nebo dané polici.
Zásoby lékárny musí být skladovány do regálů tak, aby nedošlo k sesuvu, což by mohlo zapříčinit pád předmětu z výšky. Předměty musí být v regále vždy dobře zajištěny a musí být zachována jejich stabilita. Stejně tak musí být uloženy bezpečně, aby nedošlo k jejich poškození či znehodnocení.
Samostatnou kapitolu tvoří skladování skla a skleněných předmětů. Při něm musí být regály obsluhovány bezpečně a je nutné je kontinuálně kontrolovat, udržovat a opravovat.
Regály musí být v jakémkoliv obsahu vždy naprosto stabilní. Regály nesmí být přetěžovány a musí na nich být uvedena maximální nosnost, která je navíc prokazatelná.
Do regálu se musí skleněné předměty skladovat tak, aby to odpovídalo jeho provedení.
U regálů je potřeba kontrolovat jejich stabilitu, tuhost spojů, svislost a vodorovnost, a to vždy před jejich uvedením do provozu, po každém přemístění či přestavení, a dále pak pravidelně nejméně 1x za rok. Výsledek kontroly musí být vždy zaznamenán a zapsán do dokumentace BOZP.
S regálem je přísně zakázáno manipulovat tak, aby to ohrožovalo bezpečnost a ochranu zdraví při práci. Například do něj ani na něj nesmí lézt lidé. Pokud by regál ohrožoval zdraví a bezpečnost osob, musí být neprodleně uveden mimo provoz a musí být znemožněna jeho použitelnost, a to včetně viditelného označení.
K regálu musí být vždy zajištěn bezproblémový přístup či příjezd, tzn., že nesmí být zahrazen jiným předmětem a ani nesmí nic bránit zakládání či odebírání předmětů.
Pokud dochází k ručnímu naskladňování do regálu, který je vyšší než 180 cm, musí to být prováděno pouze z bezpečných zařízení, jako je například žebřík, schůdky nebo plošina k tomu určená.
Stohy je možné zakládat pouze na podlahu, a navíc jen tehdy, je-li dostatečně pevná, únosná, vodorovná a nekluzká. Do stohů mohou být rovnány pouze předměty neměnného tvaru. Předměty měnného tvaru, například pytle nebo balíky, je možná stohovat pouze v případě použití šikmých nebo stupňovitých stěn. Stohy musí být vždy stabilní a bezpečně zajištěné.
Manipulace se stohy, zejména pak odebírání z hromady, lze provádět pouze shora stohu. Je zakázáno na stoh vystupovat. Při stohování musí být dodržována maximální nosnost a výška.
Pokud potřebujete stohovat manipulační jednotky, jako jsou krabice, bedny, přepravky apod., můžete, ale jen za předpokladu, že unesou stohovací tlaky a nebudou překročeny limity stohovacích tlaků, stoh bude stabilní a bude svou konstrukcí a tvarem přizpůsoben stohování.
Výška stohu musí být následující: mezi horním předmětem a stropem musí být minimálně 10 cm volného místa.
Dojde-li ke stohování palet, je přísně zakázáno je spojovat s proložkami nebo je jiným způsobem provazovat paletovými jednotkami.
Veškeré hořlavé kapaliny, které jsou uložené ve skleněných nebo jiných rozbitných obalech mohou být skladovány maximálně v množství 1 litru.
Éter je vždy skladován mimo prostory, kde se nachází ostatní hořlaviny, nebo v samostatné skříňce.
Ostatní hořlavé kapaliny, jako je například líh, benzín a další hořlaviny, mohou být skladovány pouze v samostatné skříni, která je uzaviratelná a viditelně označená, a navíc v maximálním povoleném množství, které je stanoveno na 100 litrů, přičemž z toho může být maximálně 50 litrů hořlavin první třídy. Pokud se jedná o lékárnu se zvýšeným požárním nebezpečím, nesmí v ní být skladováno více jak 250 litrů hořlavin.
Při jakékoliv manipulaci s hořlavými tekutinami, například rozlévání, ředění apod., je zakázáno používat nálevky či nádoby z umělé hmoty. Používat se smí pouze skleněné. Velice důležité je také manipulovat s hořlavinami pouze v prostorách, které jsou velmi dobře odvětrávány. V žádném případě se do těchto prostor nesmí vstupovat s otevřeným ohněm, přičemž na vstupních dveřích musí být bezpečnostní cedulka s označením “Zákaz vstupu s otevřeným ohněm a plamenem”. Dále je zakázáno pracovat s hořlavinami v místech, kde hrozí statická elektřina - například tam, kde je linoleum nebo koberec. Za žádných okolností se nedoporučuje používat jakékoliv silonové pláště ani jiné prádlo ze silonu. Vždy pracujte v bavlněném pracovním oděvu a předepsané bezpečnostní obuvi.
Toxické a jiné nebezpečné chemické látky se musí skladovat v samostatných uzavřených a uzamykatelných skříních, a to odděleně podle jejich nebezpečnosti, aby nedošlo k jejich záměně nebo vzájemnému škodlivému působení.
Nakládání s vysoce toxickými látkami a jinými chemickými látkami se v lékárenském prostředí řídí samostatnými interními pravidly, které vypracovává osoba odborně způsobilá, a to podle § 44b zákona č. 258/2000 Sb. o ochraně veřejného zdraví.
Důležité je také, aby prostory, ve kterých se skladují toxické látky, byly velice dobře zabezpečeny pro vloupání a odcizení.
Omamné a psychotropní látky musí být v lékárně skladovány v samostatných uzamykatelných kovových skříní a velmi dobře zabezpečeny proti vloupání a odcizení. Doporučují se trezory.
Nakládání s těmito látkami ošetřuje Zákon č. 167/1998 Sb. o návykových látkách a o změně některých dalších zákonů.
Vyberte ze seznamu:
● Jsem zaměstnavatel
● Jsem živnostník (mám-li zaměstnance)
● Jsem majitel objektu
● Jsem developer/investor