Na první pohled se může zdát, že v administrativě a kancelářských profesích neexistují žádná rizika pracovního úrazu, z čehož si leckdo může odvodit, že povinnosti týkající se BOZP zde automaticky zanikají. Jenže je to přesně naopak. Povinnosti má zaměstnavatel i zaměstnanec.
Ačkoliv práce v administrativě patří k méně rizikovým, i zde se můžete setkat s riziky, jejichž následky mohou být pro lidské zdraví neobyčejně nebezpečné. Jedná se o následky, které mohou dotyčnému v dlouhodobém časovém horizontu způsobit vážné komplikace pohybového ústrojí nebo ho dokonce upoutat na invalidní vozík. V tomto článku si proto řekneme něco o samotných rizicích pracovních úrazů v administrativě, o ergonomii ve vztahu k BOZP a také něco o povinnostech, které byste neměli podceňovat.
Zhruba od roku 2000 se práce v administrativě stává čím dál tím větším trendem. Vzhledem k neustále větší celosvětové digitalizaci a používání moderních počítačových technologií stále přibývá pracovních míst v této sféře, přičemž v posledním desetiletí se o tyto profese zajímají konečně také odborníci na BOZP. Důvodem jsou neustále přibývající pracovní úrazy, které jsou úzce spjaté zejména s dlouhodobou prací na počítači. Jedná se především o pracovní úrazy z povolání, které jsou způsobené nedodržováním a zanedbáváním zásad ergonomie při práci na PC. Trend administrativních a kancelářských profesí se sice zvyšuje, ale mnoho zaměstnavatelů nedokáže poskytnou svým zaměstnancům kvalitní ergonomické pracoviště. Zaměstnanci na něj mají ale přitom právo.
Pokud se budeme bavit o každodenních rizicích, není práce v kanceláři nijak významně riziková. Samozřejmě ale i tak může dojít k vážným pracovním úrazům a není radno bezpečnost práce v těchto profesích podceňovat.
Mnohem závažnější rizika se ale vyskytují v dlouhodobém časovém horizontu, kde není nic výjimečného, že se osoba pracující na počítači stane obětí pracovního úrazu z povolání, což bývá v důsledku mnohem závažnější.
Jak můžete vidět, rizik pracovního úrazu v kancelářských profesích není zrovna málo a navíc ta z dlouhodobého hlediska mohou způsobit velmi vážná a hlavně nenávratná poškození lidského zdraví. Proto by se každý, kdo má sedavé zaměstnání, měl zajímat o to, jak těmto rizikům předcházet.
Zdravotním rizikům, které jsou spojené s prací v administrativní nebo jiné kancelářské profesi lze předcházet dodržováním dvou základních pravidel - školit zaměstnance a dbát na ergonomii při práci v sedě.
Někteří tvrdí, že školení zaměstnanců v oblasti BOZP je ztráta času, že je zbytečné, nudné, otravné a bůhví co ještě. Může jim to tak připadat, ale opak je pravdou. Ví se přeci, že opakování je matka moudrosti, ne? Sami jednou uvidíte, jak se vám nebo někomu z vašeho okolí školení BOZP bude hodit až se stane nějaký vážný pracovní úraz. Ještě budete rádi vzpomínat, jak že to vlastně v tom školení bylo.
Školte proto své zaměstnance a pokud je to nebaví, zkuste změnu. Přejděte na jiné, lepší, zábavnější, rychlejší a celkově efektivnější online školení BOZP přes internet. Ušetříte tím spousty času, ale také své peníze - až 50% z celkových nákladů. Podívejte se, jak takové školení vypadá - demo ukázka školení v aplikaci BOZP-SYSTEM.
Důsledné dodržování ergonomie při práci v sedě je druhým důležitým faktorem pro předcházení potenciálních zdravotních rizik. Je extrémně důležité, aby si člověk, který pravidelně a dlouhodobě sedí například u počítače, vypracoval správné ergonomické návyky, které mu mohou eliminovat rizika úrazu z povolání s trvalými následky. Samozřejmě to není jen o správné ergonomii práce, ale také o pohybu a pravidelném sportování. Je dokázáno, že to pomáhá nejen fyzicky, ale také psychicky.
Investujte do svého zdraví trochu peněz a kupte si kvalitní ergonomickou židli. Upravte dispozice své kanceláře a jejího vybavení a upravte si výšku a rozměry pracovního stolu tak, aby to odpovídalo ergonomickým zásadám. Dodržujte zásady správného sezení při práce u počítače. Pokud nevíte jak ergonomii při práci v sedě nastavit, přečtěte si naše články a rady s doprovodnou infografikou.
Pojďme se ještě podívat na základní povinnosti týkající se BOZP v administrativě a jiných kancelářských prací. Všichni zaměstnavatelé bez rozdílu činnosti mají minimální povinnost:
Zde ještě uvádíme nejdůležitější zákony, které se týkají povinností, které mají zaměstnavatelé v oblasti kancelářských a administrativních profesí vůči zaměstnancům.
CRDR s.r.o.
Vyberte ze seznamu:
● Jsem zaměstnavatel
● Jsem živnostník (mám-li zaměstnance)
● Jsem majitel objektu
● Jsem developer/investor