Už ze samotného výkonu práce policisty vyplývá, že se jedná o velmi rizikovou práci, a to v mnoha ohledech. Prevence a minimalizace rizik bezpečnosti a ochrany zdraví při práci zde proto hraje opravdu významnou roli. Policisté se totiž dostávají zcela běžně do situací, které jsou velmi nebezpečné nejen pro ně, ale i pro samotné okolí. Co tedy obnáší bezpečnost práce u policie? A jak efektivně nastavit management a řízení rizik BOZP u policejních složek? Několik rad bychom pro vás měli.
Strážník policie má dle zákonného práva předvést osobu, zatknout ji, odebrat ji zbraň, otevírat a uzavírat prostory, ale také používat různé donucovací prostředky, jako jsou pouta, obušek, hrozba služební zbraní, varovné výstřely, chvaty, hmaty a údery nebo kopy sebeobrany a další. Policie navíc používá automobily, lodě, motorky, potápěcí přístroje nebo dokonce služební psy či koně. To vše naznačuje jedno - rizikové situace jsou na denním pořádku. Jedná se tedy o práci se zvýšeným rizikem.
Rizika, která jsou spojená s dostupnými prostředky lze relativně dobře identifikovat, kvalifikovat i minimalizovat, nicméně existuje celá řada individuálních situací, na které se bohužel dopředu připravit nelze. Bavíme se hlavně o situacích, kdy dochází ke střetu mezi policistou a osobou, která spáchala trestní čin, ale také o případech, kdy se jedná o pomoc jiným osobám v nouzi. Důvodem je hlavně přítomnost lidského faktoru, protože člověk nejedná racionálně, ale i další faktory, jako je počasí nebo povaha celé situace, které nelze dopředu vyhodnotit a připravit se na ně. V tom spočívá největší riziko tohoto povolání.
Všechna bezpečnostní rizika při práci policisty není možné zcela odstranit, proto je důležité umět nastavit efektivní řízení a management BOZP a dbát všech pokynů, aby se dosáhlo alespoň co největší minimalizace rizika. Jak toho ale dosáhnout?
Tak jako jakýkoliv zaměstnavatel má i vedení policie povinnost zajistit pracoviště, které bude splňovat platné bezpečnostní a hygienické předpisy a právní normy. Povinností zaměstnavatele je zajistit, aby organizace práce a pracovní postupy odpovídali platné legislativě a normám. Také policie musí zajišťovat úkony v oblasti hodnocení a prevence rizik, a to dle § 9 zákona č. 309/2006 Sb. o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Zamyslete se proto velmi pečlivě, jak na své policejní stanici nastavíte management a celkovou filozofii BOZP.
Zkusíme vám s tím pomoct:
Tip: Analýza a řízení rizik BOZP. Identifikace, hodnocení a management ve firmách a jiných organizacích
Vedoucí zaměstnanec policie je tedy povinen zajistit hodnocení a prevenci rizik, a to dle počtu zaměstnanců. I u policie platí, že zaměstnává-li nejvýše 25 zaměstnanců, může úkoly v prevenci rizik zajišťovat sám vedoucí zaměstnanec, a to za předpokladu, že k tomu má potřebné znalosti. Pokud zaměstnává více jak 25, maximálně však 500 zaměstnanců, může prevenci rizik opět zajišťovat sám vedoucí, přičemž už mu nestačí mít jen znalosti, ale musí být odborně způsobilý v prevenci rizik nebo zajistit odborně způsobilou osobu (OZO), která tuto povinnost zajistí. V případě, že na policejní stanici pracuje více jak 500 zaměstnanců, je vedení policie povinno zajistit jednu nebo více OZO.
„Ani u policie by nemělo být BOZP chápáno, jako nutné zlo.“
Aby bylo zabezpečení BOZP u policie co nejefektivnější, je nutné kombinovat několik základních přístupů a přizpůsobit je tak, aby vyhovovaly místním podmínkám. Nestačí jen splňovat legislativní povinnosti a opatření, ale je důležité dobře nastavit interní postupy a to jak z hlediska legislativy, tak z hlediska kultury organizace. Nelze si myslet, že pouhé administrativní splnění nutných požadavků bude stačit. Aby bezpečnost práce fungovala, je nutné kontrolovat její skutečnou použitelnost.
Ideální je, když policie zajišťuje hodnocení a prevenci rizik včetně dalších částí BOZP prostřednictvím interních zdrojů v kombinaci se zdroji externími. V praxi to znamená, že má vlastní zaměstnance, kteří se zabývají agendou bezpečnosti práce a k tomu, pro některé specializované činnosti, využívá odborného poradenství a auditů ze strany specialisty na BOZP. Proč je tato strategie ideální?
Vlastní interní zdroj znamená přímý zaměstnanec policie. Má neoddiskutovatelnou výhodu v tom, že dobře zná policejní prostředí, tzn., jak stanici, tak terén. Podstatně efektivněji tak může zacílit a odhalit možná rizika a sledovat zavedení a úspěšně či neúspěšně přijaté opatření.
Zaměstnanec, který tuto funkci bude zastávat musí mít přehled o aktuální legislativě, musí být dobře znalý problematiky, pravidelně absolvovat školení o změnách legislativy nebo zkoušky z odborné způsobilosti v prevenci rizik apod. Najít takového zaměstnance nebývá vždy úplně jednoduché a lze tak předpokládat, že jeho získání bude vyžadovat určité úsilí a relativně vysoké náklady.
Externí specialista je dodavatel služeb BOZP, který nespadá pod policii ani není jejím zaměstnancem. Jedná se o tzv. outsourcování BOZP. Policie si může externího specialistu najmout, ale vždy se doporučuje spolupráce s přiděleným policistou, který dobře zná prostředí a umí odhadnout a vyhodnotit rizika.
Externí firma se stává efektivní zejména při školení zaměstnanců v BOZP, provádění bezpečnostních analýz, auditů a prověrek BOZP, řešení pracovních úrazů, revizích, zajištění bezpečnostních značek apod.
Může sloužit jako kontrolní a poradenský orgán v oblasti bezpečnosti práce i požární ochrany, který připraví analytické nástroje a metodologii, jako je analýza procesu, analýza rizik, schéma nastavení BOZP a další řada věcí, které jsou součástí komplexní dokumentace BOZP, která je též jednou z povinností policejních složek.
Vyberte ze seznamu:
● Jsem zaměstnavatel
● Jsem živnostník (mám-li zaměstnance)
● Jsem majitel objektu
● Jsem developer/investor