Práce v kanceláři nemusí být tolik riziková, jako například ve stavebnictví nebo průmyslových či výrobních odvětvích, nicméně i přesto zde rizika existují a to celkem vysoká. Zásadním problémem těchto rizik totiž je, že nejsou na první pohled tolik zjevná - viditelná. Co tedy hrozí administrativním pracovníkům, kteří “pouze” sedí u počítače? Jak vážná onemocnění mohou utrpět, a jak zajistit jejich bezpečnost při práci a co nejvíce minimalizovat rizika pracovního úrazu nebo poškození zdraví?
Na první pohled se může zdát, že zaměstnanci pracující v klimatizovaných kancelářích nejsou vystaveni téměř žádným rizikům. Proč by také měli, že? Vždyť jsou v teple a jen koukají do počítače. To je však velký omyl a mýtus. Kancelářské profese mají řadu bezpečnostních rizik, přičemž některá z nich mohou být dokonce i extrémně závažná.
Rizika v kancelářských profesích lze klasifikovat na viditelná a neviditelná. Někdy se můžete setkat také s termínem krátkodobá a dlouhodobá rizika.
Více informací o rizicích v kanceláři se dočtete v článku BOZP v administrativě a kanceláři. Existují nějaká rizika? A co vaše povinnosti, ty znáte?
„Jak minimalizovat rizika při práci v kanceláři? Dodržujte tato základní pravidla!“
1. Soustřeďte se na školení BOZP
2. Koukejte, kam šlapete
3. Kancelářské židle nejsou štafle
4. Nezvedejte předměty zády, ale nohama
5. Těžké předměty skladujte u podlahy
6. Pracujte bezpečně s elektrickými zařízeními
7. Nepodceňujte ergonomii práce
Jak se říká, opakování je matka moudrosti, nicméně chápeme, že školení BOZP bývá často nuda, hlavně to, které je vedeno uspávačem hadů. Ale i tak se snažte pochytit alespoň nějaké informace, protože pro vás mohou být zdrojem prevence.
Pokud jste zaměstnavatel a víte, že klasické školení BOZP nudí tak, že vaše zaměstnance uspává, zkuste změnu a udělejte jim e-learningové školení přes internet. Takové školení je nudit nebude a určitě u něj neusnou. Pokud by náhodou někdo usnul, tak nemůže projít závěrečným testem, což je povinné. Podívejte se, jak takové online školení BOZP vypadá.
Zakopnutí, uklouznutí a pády patří u kancelářských profesí k nejčastějším viditelným krátkodobým rizikům. Oproti ostatním odvětvím je pravděpodobnost úrazu, který je způsobený pádem v kanceláři, asi 2,5 krát vyšší.
Dbejte proto na to, aby vaše kancelář byla vždy uklizená, a aby se na podlaze nevyskytovaly předměty, o které by mohl člověk zakopnout. Stejně tak dbejte zvýšené pozornosti při chůzi na mokré podlaze. Pokud využíváte úklidovou firmu, která pravidelně vytírá podlahy ve vašich kancelářích, vzneste požadavek, že chcete, aby podlahy byly vždy nejen čisté, ale také suché. Toho lze docílit pouze v případě, že dodavatel úklidu bude používat úklidové stroje, které podlahu vyčistí do sucha.
Dalším častým úrazem při práci v kanceláři bývá pád z kolečkové židle, kterou pracovníci používají místo štaflí nebo schůdků při lezení nebo stoupání za předměty, které se nacházejí ve vyšších polohách, například na skříních nebo skladových regálech. Takový pád může zapříčinit zlomeniny končetin nebo vážný úraz hlavy.
Používejte proto vždy štafle, schůdky nebo žebřík a dodržujte pravidla bezpečné práce s těmito pomůckami. Před použitím je vždy zkontrolujte, abyste se ujistili, že nejsou nějakým způsobem poškozené. Vždy je umisťujte na suchý, stabilní a rovný povrch.
Tu a tam se i v kanceláři musí přemístit nějaký ten předmět - například krabice. Někdy je lehčí a někdy zase těžší. Na tom ale úplně tak nezáleží, protože i lehký předmět, který zvedáte často a špatným způsobem, může způsobit velmi nepříjemné bolesti zad.
Klíčové je, abyste zvedání předmětů prováděli správně. Než uchopíte daný předmět, měli byste znát jeho přibližnou váhu. Pokud nikde není uvedena, zkuste ho pomocí nohy odsunout, abyste měli přibližnou představu. Nikdy nezvedejte předměty tak, že se ohnete v pase a zapřete se celou silou zad! Spíše se snažte zachovat držení těla rovně. Sedněte si do dřepu, uchopte předmět a zvedněte ho pomocí nohou.
Dalším neméně častým pracovním úrazem je pád těžkého předmětu, který je umístěn nad úrovní hlavy člověka. Jedná se například o skladování stohů papírů nebo různých nefunkčních zařízení v regálech. Zřícení či pád takového předmětu ve většině případů způsobí člověk a následky bývají velmi vážné, protože často zasáhnou hlavu.
Doporučujeme proto, abyste skladovali těžké předměty v regálech tak, aby to bylo bezpečné. Nesnažte se je dávat nad úroveň hlavy a skladujte je co nejblíže podlaze. Upozorněte také všechny zaměstnance na nosnost polic nebo skladovacích jednotek.
Elektrická zařízení, respektive zásah elektrickým proudem, představuje asi největší riziko závažného pracovního úrazu v kancelářském prostředí. Neodborné zacházení s elektrickými zařízeními může mít fatální následky.
Nikdy se nesnažte sami opravovat elektrické zařízení, pokud k tomu nemáte dostatečné odborné znalosti a povolení. Neodstraňujte žádné kryty nebo záslepky a ani se nedotýkejte částí, které by mohly být pod elektrickým proudem.
Vždy dodržujte všechna zaměstnavatelem stanovená bezpečnostní pravidla, pokyny a výstrahy, které se týkají bezpečnosti práce s elektrickými zařízeními a spotřebiči. Pokud se chystáte elektrické zařízení přemístit, nezapomeňte ho nejdříve odpojit od sítě.
Více informací se dočtete také v článku Zásady bezpečné práce s elektrickými zařízeními, které jsou pod napětím.
Na začátku tohoto článku jsme psali o viditelných (krátkodobých) a neviditelných (dlouhodobých) rizicích. Doposud jsme se věnovali jen těm pravidlům a bezpečnostním opatřením, které se týkaly viditelných rizik, ale nyní je čas se podívat také na neviditelná rizika, která bývají více podceňována, a to i přesto, že jejich následky mohou být podstatně závažnější. Ano, mluvíme zde o ergonomii práce a pracovního prostředí, která má z dlouhodobého hlediska velký vliv na zdraví člověka, který většinu svého života pracuje v kanceláři. Lidem připadala ergonomie práce dlouho jako bezvýznamný nesmysl, nicméně se nyní ukazuje, jak moc je pro zdraví člověka důležitá. Člověk totiž nebyl stvořen proto, aby seděl, ale aby se pohyboval. V posledních letech, kdy jsou administrativní práce na obrovském vzestupu to platí desetinásobně. Pokud totiž člověk dlouhodobě sedí, je extrémně důležité, aby dodržoval zásady ergonomie. Jen tak se může vyhnout nemocem z povolání, jako jsou například:
Dodržujte proto zásady ergonomie práce a pracovního prostředí. Je to velmi rozsáhlá disciplína, která vyžaduje součinnost zaměstnavatele i zaměstnance. Nejde jen o to koupit lepší kancelářské židle, ale o komplexní řešení, které zahrnuje:
Více informací o ergonomii práce s dočtete v těchto článcích:
Vyberte ze seznamu:
● Jsem zaměstnavatel
● Jsem živnostník (mám-li zaměstnance)
● Jsem majitel objektu
● Jsem developer/investor